Masalah Pembelajaran Dyslexia

on Tuesday, January 12, 2010

Dyslexia merupakan salah satu kategori kanak-kanak yang bermasalah pembelajaran. Dyslexia berasal daripada gabungan dua perkataan Yunani iaitu dys yang bermakna kesukaran ataupun kesusahan, dan lexis yang bermakna bahasa atau pertuturan. Jika digabungkan ia membawa erti kesusahan atau kesukaran dalam bahasa.

Oleh itu, kanak-kanak dyslexia adalah mereka yang tidak dapat membaca dengan betul. Kegagalan itu adalah disebabkan mereka tidak dapat menterjemahkan dengan betul lambang-lambang bertulis sama ada dalam huruf itu sendiri, dalam suku kata ataupun dalam perkataan-perkataan.

Ciri-ciri Dyslexia
Berdasarkan pengetian yang dinyatakan di atas, kanak-kanak dyslexia mengalami masalah pembelajaran terutamanya dari segi penggunaan bahasa sama ada membaca atau bertutur serta menulis. Berikut adalah di antara kekeliruan atau kesilapan yang sering dilakukan oleh kanak-kanak dyslexia.
  1. Keliru dengan kedudukan arah huruf ataupun pembalikan huruf. Contoh, `b' ditulis 'd', 'g' ditulis 'p' ataupun'n' ditulis 'u'. Oleh kerana kekeliruan itu, maka perkataan-perkataan yang ditulis puti berlainan dengan apa yang sepatutnya. Contah, 'bayi' ditulis'dagi','nasi' ditulis'uasi' ataupun'lab ditulis'lapu' dan sebagainya.
  2. Kekeliruan susunan huruf. Ada kalanya huruf yang berada dalam satu-satu perkataan ditulis mengikut huruf yang salah, walaupun semua huruf pada perkataan itu wujud. Contoh, 'dan' ditulis 'nad', 'pun' ditulis 'upn' ataupun 'air' ditulis 'ria'.
  3. Menambah huruf misalnya, 'main' ditulis 'maein', jaga' ditulis 'jagar' ataupun 'lari ditulis 'lakri'.
  4. Keliru dengan bunyi huruf-huruf vokal seperti a, e, i, o, u. Oleh yang demikian ada kalanya 'epal' ditulis 'ape!', 'air' ditulis 'aer' ataupun 'cukur' ditulis 'cokor'.'
  5. Menulis ejaan yang tidak bererti misalnya, 'makan' ditulis 'midan', 'kaki' ditulis 'guril' ataupun 'buk-u' ditulis jukas'
  6. Membalikkan suku kata misalnya, 'masa' ditulis 'sama', 'madu' ditulis 'duma' ataupun 'bapa' ditulis 'paba'.
  7. Tidak dapat menulis dan menyebut perkataan-perkataan yang mempunyai 3, 4 dan 5 suku kata. Misalnya, 'kenapa', 'daripada' ataupun ‘peperiksaan'.
  8. Sukar menyalin semula nombor-nombor. Misalnya, '6' ditulis '9' ataupun '10' ditulis '01'.
Ranking: 5

{ 1 Respon... read them below or add one }

comot said...

bagaimana cara pembelajaran kanak-kanak dyslexia??


9/30/2012 10:16 AM

Post a Comment

 
© Just Another Story All Rights Reserved