Bit.ly Menyediakan Kemudahan Summarized Views

on Wednesday, January 27, 2010

Tahu tak apa kegunaan URL shortener atau pemendek url? Tau takpe! Tapi bagi yang belum tahu, URL shortner berfungsi untuk memendekkan URL sesebuah laman web. Selain tu, ia juga dapat menyembunyikan URL asal. Tu secara ringkas tentang URL Shortner.

Daripada banyak-banayk URL Shortner yang ada, pada masa ini saya anggap bit.ly adalah antara yang terbaek. Sebabnya selain daripada ringkas dan mudah digunakan, bit.ly juga telah menyediakan satu lagi kemudahan kepada para penggunanya, iaitu ringkasan atau data statistik bagi sesebuah url:
For a long time, our users have been requesting summarized views of their click data. Today, we have taken the first in a series of steps to expose a summary of data across all of your Bit.ly links.


Untuk menggunakan kemudahan ini, terlebih dahulu anda mestilah mendaftar atau login di bit.ly. Setelah itu, lihap pada bahagian atas history Bit.ly tu, anda akan nampak satu carta kecil yang memaparkan statistik klik harian dan trafik bagi minggu yang terakhir, manakala pada halaman summary pula anda melihat laman yang diklik dan dari negara mana pelawat anda. Tapi create url menggunakan bit.ly terlebih dahulu barulah anda dapat melihat statistik untuk url tu. Enjoy!
Ranking: 5

{ 0 Respon... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Just Another Story All Rights Reserved