Program Menarik Menjelang Detik Merdeka

on Friday, August 27, 2010

Pada tahu ini, rakyat Malaysia menyambut kemerdekaan serentak dengan bulan Ramadan. Namun, itu bukannya alasan untuk kita sebagai rakyat Malaysia melupai perjuangan generasi terdahulu yang membolehkan kita hidup dalam keadaan damai dan tenteram.

Sehubungan dengan bulan kemerdekaan, tidak lengkap jika stesen televisyen tidak menyajikan program-program menarik yang turut menyelitkan unsur patriotik.

Sama seperti tahun-tahun sebelumnya, kemerdekaan Malaysia yang ke-53 pada 31 Ogos ini akan dimeriahkan dengan pelbagai program yang berkaitan dengan kemerdekaan.

RTM

Sempena hari merdeka, TV1 turut menyiarkan 12 program menarik antaranya telefilem, Kesatria Bumi Semantan (28 Ogos pukul 3.05 petang), Manggah Runggah (29 Ogos pukul 3.05 petang) dan Tanah Ini Tanah Merdeka (31 Ogos pukul 2.05 petang).

Program majalah dokumentari pula iaitu Orang Asli Terbilang disiarkan setiap Rabu pukul 12.05 tengah hari, Garis Waktu setiap Isnin pukul 12.05 tengah hari, Dari Tawau ke Simpang Mengayau setiap Rabu pukul 4.05 petang dan Mercu Merdeka setiap Khamis pukul 3.30 petang.

Khas buat penonton, filem menarik seperti Hati Malaya disiarkan di TV2 pada 29 Ogos pukul 9.30 malam, Sarjan Hassan disiarkan pada 30 Ogos pukul 9.30 malam serta filem antarabangsa, Queen of Swallows pada 31 Ogos pukul 8.30 pagi.

Tiga telefilem tentang perjuangan dan penghijrahan turut ditayangkan di TV2 iaitu Kasih Merdeka pada 30 Ogos pukul 1.30 petang dan pada 31 Ogos penonton dihidangkan dengan telemovie berjudul Hijrah pukul 10 pagi dan Jasa Cikgu Mamat pada pukul 12.30 tengah hari.

Ntv7

Stesen televisyen Ntv7 juga menampilkan beberapa buah program khas sempena kemerdekaan.

1- e7 - Istimewa Merdeka yang bakal bersiaran pada Sabtu (28 Ogos) pukul 4.30 petang.

Sertai Nicholas yang akan menemuramah secara langsung barisan artis tempatan dan antarabangsa. Program e7 Istimewa Merdeka akan memaparkan aksi pengacara menjelajah sekitar kota bagi mendapatkan pandangan rakyat mengenai merdeka dan negara tercinta.

2- Feel Good Feel Cook (Edisi Merdeka) - Ahad (29 Ogos), pukul 7 malam

Bergelak ketawa bersama pengacara, Alvin Wong dan Roby dalam program realiti masakan berdurasi sejam. Edisi istimewa merdeka ini akan menyaksikan telatah duo ini dalam menyediakan masakan bersama ahli politik ternama Dato Wee Kah Siong sebagai tetamu undangan.

3- The Breakfast Show (Edisi Merdeka Secara Langsung), Isnin dan Selasa (30 & 31 Ogos), pukul 8.30 pagi.

Bersama Naz dan Daphne Iking serta pengacara baru, Hansen, dalam The Breakfasr Show sementara mereka memaparkan klip imbasan istimewa sepanjang 53 tahun kemerdekaan, barisan tetamu undangan istimewa di studio untuk meraikan tanggal kemerdekaan, sorotan penting dan hadiah istimewa

Saluran MySTORY

Astro pula sanggup mewujudkan saluran baru yang dinamakan MySTORY (saluran 318). Ia akan mula disiarkan dari 30 Ogos hingga 16 September dengan mempelawa pelanggan Astro menghantar video ucapan untuk disiarkan dalam saluran MySTORY.

Kewujudan saluran MySTORY secara percuma itu bertujuan meraikan semangat 1Malaysia. Rakyat pelbagai kaum dijemput untuk berkongsi cerita kisah 1Malaysia tidak kira dalam bahasa Malaysia, Inggeris, Tamil, Mandarin, Iban, Kadazan dan bahasa lain.

Kisah yang ingin dikongsikan perlu dihantar dalam format video dengan tempoh masa tidak melebihi lima minit, sebelum tarikh tutup pada 8 Ogos lalu.

Dedikasi dan ucapan itu perlulah berkaitan dengan semangat 1Malaysia. Ucapan terbaik akan disiarkan berulang kali di saluran itu serta saluran lain. Hanya keikhlasan yang diperlukan kerana pihak Astro tidak menyediakan hadiah buat pembikin video terbaik.
Ranking: 5

{ 0 Respon... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Just Another Story All Rights Reserved