Ahli psikologi kognitif seperti Kohler, Bruner, Gagne dan Ausubel yang berpendapat bahawa pembelajaran adalah suatu proses dalaman yang berlaku dalam akal fikiran, dan tidak dapat diperhatikan secara langsung daripada tingkah laku manusia. Mereka menumpukan kajian pembelajaran dalam proses penyelesaian masalah dan celik akal mengikut peringkat umur dan kebolehan pelajar. Teori Pembelajaran Kognitif adalah ditumpukan kepada cara pembelajaran seperti pemikiran celik akal, kaedah penyelesaian masalah, penemuan, kategori pembelajaran dan resepsi. Tokoh pembelajaran kognitif menekankan proses kognitif yang juga dikenali sebagai teori Gestalt adalah bertumpukan kepada cara pembelajaran seperti pemikiran celik akal, kaedah penyelesaian masalah, penemuan, kategori pembelajaran dan resepsi. Mengikut teori Gestalt yang bermaksud bentuk, pola atau tatarajah, manusia mempunyai struktur kognitif dan dalam proses pembelajaran, otaknya akan menyusun segala maklumat dalam ingatannya.
Tokoh-tokoh ini juga menekankan bahawa pembelajaran bukan percubaan secara membabi buta tetapi mempunyai motif atau objektif tertentu. Ia bukan sahaja perhubungan stimuli-tindak balas tetapi juga kefahaman terhadap keadaan dan perkara pokoknya, demi melakukan proses pembelajaran. Dengan perkataan lain, sekiranya dia tidak dapat mengenalpasti perhubungan perkara dan ertinya yang dipelajari, walaupun melalui latihan berkali-kali, pembelajaran tidak akan berlaku.
Mengikut kajian tokoh-tokoh ini, pembelajaran hanya boleh berlaku adalah berdasarkan pelajar yang mempunyai cukup pengalaman yang berkaitan untuk mempelajari pengalaman baru, di samping mempunyai motif serta rela mengambil inisiatif diri sendiri untuk menjalankan aktiviti pembelajaran.
{ 0 Respon... read them below or add one }
Post a Comment